
A rajtot megelőző hétfőn lecsapó vihar ugyanis több hajót megrongált, és az ezt követő helyreállítás, kármentés során sportszerűségből, segíteni akarásból jelesre vizsgázott a vitorlás társadalom. Munkával, felszereléssel segítették egymást, függetlenül attól, hogy a pályán ellenfelek-e vagy sem.
Idén ötödik éve a Kékszalag egyik legkülönlegesebb különdíja a KPMG Fair Play díj. Könyvvizsgálat, pénzügyi tanácsadás, energetika, telekommunikáció, közlekedés – és még lehetne folytatni a sort… A világ 143 országában jelenlévő multinacionális cég egyebek közt ezeken a területeken segíti szakértelmével a hozzá fordulókat.
Magyarországon 35 éve vannak jelen, ez biztosan nem lenne lehetséges szakszerű és egyben etikus magatartás nélkül. Nem véletlen tehát, hogy éppen a KPMG kezdeményezte 2021-ben: kapjon különdíjat a Kékszalagon az a legénység, amely valamilyen módon megmutatja, hogy verseny közben is van tere a sportszerű együttműködének, az egymás segítésének.Az előző évek győzteseinek történetei jól tükrözik a díjalapítók szándékát.
2024-ben a 8M ONE DESIGN osztályban versenyző, Gyenes Ákos kormányozta Weight és csapata kapta a fél millió forinttal járó díjat a következő cselekedetükért: az Utasellátó (J24) hajónak a rajt közben felszaladt a spinakker felhúzója, amelyet lehetetlennek tűnt leszedni, emiatt komolyan felvetődött, hogy kiállnak a versenyből. A Weight legénysége kérés nélkül átdobta az Utasellátónak a saját beülőjét, amivel egy mancsaftot fel tudtak húzni az árbóccsúcsra, hogy lehozza az elszabadult spinakker felhúzót.
A Weight saját rajt pozícióját veszélyeztetve tette lehetővé, hogy az Utasellátó jó eséllyel induljon a Kékszalagon. A Weight végül osztályában a 2. helyen zárt, az Utasellátó 5. lett a J24-esek között.
„A vitorlázásban kiemelten fontos, hogy a tiszta szabályok, a sportszerű versenyzés, a tisztelet és a bizalom meglegyen a hajósok között, mert a versenyzők extrém körülmény között meglepően gyakran, de néha jó szélviszonyok között is bajba kerülhetnek és csak egymásra számíthatnak. Nagyszerű volt látni, hogy a Weight csapata mennyire komolyan vette a bajtársiasságot, kisegítette ellenfelét a bajból, aki így versenyben tudott maradni. Ezzel a tettével a Weight a zsűri és a mezőny tiszteletén felül az 56. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjon a KPMG Fair Play Díjat is megnyerte” – emelte ki Rózsai Rezső, a magyarországi KPMG vezérigazgatója, a Kékszalag-KPMG Fair Play Díj egyik zsűritagja, a díj alapítója.
„Úgy érezzük a köszönet nem elég. Elindulhattunk volna bőszeles vitorla nélkül, de akkor csak magunkkal versenyezhettünk volna. Ezért javasoljuk a Weight csapatát a díjra, mert a segítségnyújtásuk egyezik a KPMG Fair Play Díj szellemiségével” – írta jelölésében Répássy Gábor, az Utasellátó (J24) kormányosa.
2023-ban a Principessa Libera kapta meg a díjat. A hajó (kormányos Oroszlán Péter, legénység: Báthori Zsigmond, Bárdos Mihály, Csüllög Zsolt, Baráth Gábor, Mónus Gyula András, Sarina Róbert, Almási Zsombor, Maros Gergely, Tóth Elizabet Virág, Bogdán Gergely, Balogh Attila Zsombor, Somi Imre, Nagy Mátyás, Németh Péter, Kis-Kapin Károly) amint meghallotta, mi történt versenytársukkal a Rafficával, gondolkodás nélkül segítséget nyújtott. A díjkiosztón elhangzott laudáció így hangzott:
„Tizenhatan vannak a fedélzeten. Ezért a szabályok értelmében két kísérőmotorosuk van, hogy a teljes legénységnek baj esetén segítséget tudjanak nyújtani. Amikor a verseny első szakaszán, a kenesei bója előtt a Raffica felborult, a Principessa kormányosa azonnal döntött: egyik kísérőmotorosukat a felborult hajóhoz küldték. Ekkor még nem lehetett tudni, történt-e személyi sérülés, esetleg komolyabb kár. Azzal, hogy a Principessa azonnal hozzáértő, a Liberák mentésében gyakorlott segítséget nyújtott legnagyobb ellenfele, a Raffica számára, kiemelkedően sportszerű cselekedetet hajtott végre. Kiemelhető a döntése gyorsasága és az, hogy az ellenfél mentésének idejére lemondott a saját biztosításának egy részéről.”
2022-ben a Prospex Delta csapata kapta a díjat, mert a verseny előtti napon átadta saját tartalék orrsudarát az egyik vetélytársának. A Process Solutionnek a verseny előtti napon eltört, és javíthatatlanná vált az orrsudara. Ekkor Kaiser Kristóf, a Prospex Delta csapat kormányosa felajánlotta a tizenháromszoros Kékszalag győztes Litkey Farkaséknak a saját tartalék alkatrészüket és annak szerelvényeit, ezzel lehetővé tették a konkurens csapat indulását a versenyen.
A 2021-es fair play díjnál a bíráló bizottság úgy döntött, hogy azt minden hajó megérdemelte, amelyik a második éjszakát is a vízen töltötte és a díjhoz kapcsolódó pénzösszeget a Magyar Vitorlás Szövetség utánpótlás nevelési programjának ajánlották fel.
Nem törvényszerű tehát, hogy minden évben történik Fair Play díjra érdemes, kiemelkedően sportszerű cselekedet. Ez egyáltalán nem baj, hiszen azt is jelenti, senki sem került bajba, sem a verseny előtt, sem a küzdelem közben, egyetlen hajónak sem kellett, saját sikerességéről is lemondva, segítséget nyújtania a másiknak.
Ebben az esetben a KPMG a Fair Play díj összegét – ahogyan az 2021-ben is megtörtént – a Magyar Vitorlás Szövetség utánpótlás nevelési céljaira ajánlja fel.