57. Raiffeisen Kékszalag Nagydíj

Ki nyer holnap? Esélylatolgatás az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj 2020 előtt.

Hálátlan és nehéz feladat… Egyrészt mert soha nem voltak annyira kiegyensúlyozottak az erőviszonyok, mint az idén. 10-11 hajó közül tényleg bárki nyerhet. Másrészt sok a bizonytalanság a csapatok körül: teljesen változó, hogy a COVID járvány miatt melyik egység mennyit tudott edzeni, ráadásul két esélyes legénységbe – Litkey Farkasékhoz a PreVital fedélzetére, és Józsa Mártonékhoz a Raiffeisen Opel Fifty Fiftyre is – két-két új tagot, ráadásul tizenéves korú fiatal vitorlázót is bevontak. Mindannyian remek utánpótláskorú versenyzők, hazai és nemzetközi sikerekkel a hátuk mögött: tőlük fiatalos lendületet, friss szemléletet, még több lelkesedést várnak a kormányosok.

És miért hálátlan? Mert, idén különösen, annyira bizonytalan az időjárási helyzet, hogy a várható túlnyomórészt igen gyenge szélben egy egy termikus fuvallat nagy előnyhöz juttathatja az amúgy nem a legesélyesebbek között számontartott hajót. És akkor még nem is beszéltünk a Balaton keleti medencéjében elharapódzott hínárról, amely – ha valaki nem készült fel erre – akár hosszú időre is késleltetheti az első, kenesei bója megkerülését. (A Versenyvezetőség megkísérelte viszonylag hínármentes helyre elhelyezni ezt a bóját, rossz hír, hogy nem sikerült…)

Kezdjük a Decision 35-ös katamaránokkal. Ezeket a hajókat 2004-ben tervezték Svájcban, a gyenge szeleiről ismert Genfi tóra. Az idei Kékszalagon várható gyenge szélre ideális választás lehet ez a technika. A több mint tíz méter hosszú, majdnem hét méter széles D35 alap árbóca húsz méteres, a test súlya pedig mindössze 1200 kilogramm. Egyszerre kétszáz négyzetméteresnél is nagyobb vitorlázatot tudnak felhúzni.

A tavalyi győztes Petrányi Zoltán, a Racing Django kormányosa: „Az idei legfontosabb technikai fejlesztésünk? Egy cirokseprű. Ezzel toljuk majd le a hinarat a kormányról, közben persze előre terheljük a hajót, a sverteket meg folyamatosan mozgatjuk. Ez a keleti medencében nagy gond, nyugatra már lényegesen jobb a helyzet. A járványveszély alatt tudtam edzeni, a fiammal, egy F18-as katamaránnal. Úgy látom, az idei Kékszalag nagyon hasonlít majd a tavalyihoz, a széltaktika és a manőverek döntik el majd a versenyt.”

Litkey Farkas néhány hete nyilatkozta: lényegesen javítottak a D35 gyengeszeles képességein. Van egy teljesen új riggjük, 10 százalékkal hosszabb árbóccal, lényegesen nagyobb vitorlákkal. Nem kell jósnak lenni ahhoz, hogy megtippeljük: ma este ezt az árbóc-kötélzet kombót tűzik be a hajóba. „Mi is sok hínárra számítunk, edzéseken felderítettük a hínármezőket, ezeket megpróbáljuk elkerülni.”- mondta a tizenháromszoros győztes.

Ugyancsak a győzelemre esélyes hajók közt van a többi három Decision 35-ös: a New Black Jack a tízszeres katamarán világbajnok és olimpiai bronzérmes Roland Gaeblerrel a kormánynál; az MKB Prospex Kaiser Kristóffal és csapatával, ők éveken át heroikus küzdelmet folytattak egy erős szélre optimalizált foilos („repülő”) AC45-össel, ha fújt, utcahosszal nyertek – most ők is beszereztek egy a Balaton átlagos szélerejére alkalmasabb D35-öst; és itt lesz még a Trinity, Kreskai Györgyékkel.

A Kékszalag időrekordját 2014-ben érte el a Raiffeisen Opel Fifty Fifty, az egyetlen magyar tervezésű és építésű hajó: 7 óra 13 perc 57 másodperc alatt tette meg a légvonalban 155 kilométeres tókerülő távot Józsa Márton csapata. A kétárbocos, különleges, soha nem látott szerkezetű katamaránt Kápolnásnyéken álmodta és építette meg Paulovits Dénes hajóépítő. A cél akkor a minél nagyobb végsebesség volt, ezt azonban, súlya miatt, csak állandó szélben tudja a hajó. Ha nyolc csomós, vagy annál nagyobb szél fújna, nehezen lehetne őket utolérni… „ Idei fejlesztésünk, hogy immár minden orrvitorlánk betekerhető. Ezzel gyorsulnak a manővereink, könnyebb megtalálni a legideálisabb vitorlakombinációt” – mondta Kelemen Tamás, a Raiffeisen Opel Fifty Fifty taktikusa.

A többtestű specialista Váradi Szabó János a Nanushkával a gyenge szélben remekelhet: a Ventilo típusú katamaránnak a várható időjárás nagyon fekszik. Erős csapat az RSM2, Vándor Róberttel a kormánynál: ők egy AC45-ös katamaránt alakítottak át a balatoni viszonyokra és már sok nagy versenyen remekül szerepeltek.

És ne feledkezzünk meg az IRF Ventilo 28-as katamaránról, amely Diószegi Zoltán irányításával megnyerte az idei balatonföldvári Ezüst szalag éjszakai túraversenyt. A többi többtestűhöz képest lényegesen kisebb katamarán jó gyengeszeles tulajdonságainak és a csapat merész taktikai húzásainak köszönhette a győzelmet.

Ha nagyon gyenge a szél, a katamaránok „leülnek”, mindkét test a vízben van, ez nem az optimális üzemmódjuk. Ilyen helyzetben előnyhöz juthatnak az egytestű Liberák, mint például a Raffica Király Zsolttal a kormánynál. Ezek a könnyű, igen nagy árbóccal, hatalmas vitorlázattal rendelkező hajók, ha még jó taktikát is választanak, nagy meglepetést okozhatnak.

Ennyit röviden az esélyekről, az idei 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj 2020 előtt egy nappal. A nevezés még zajlik, még az is elképzelhető, hogy új összeállítású csapatok bukkannak fel. Az is lehet, hogy egy, itt a listában nem szereplő hajóé lesz idén a Balaton legirigyeltebb vitorlás trófeája. Ez a sportág egy nagyon sokváltozós játék, de ezért szeretjük…”Izgalmas és szórakoztató verseny lesz, ugyanúgy mint tavaly” – mondta Litkey Farkas a sajtótájékoztatón.

Visy László

Kapcsolat
MVSZ Titkárság
2040 Budaörs, Liget utca 3/2. 3. emelet.
Székhely: 2040 Budaörs, Liget utca 3/2. 32-es ajtó
Telefonszám: +36-30/755-9083
A weboldal tulajdonosa és üzemeltetője a Magyar Vitorlás Szövetség